De Registrar, ook wel bruikleenregistrator genoemd is een beroep in de museale sector. Een Registrar (of bruikleenregistrator) binnen het museale werkveld is verantwoordelijk voor het coördineren en administratief beheren van objecten die in bruikleen worden gegeven of ontvangen door een museum. Dit is een gespecialiseerde functie binnen de collectiebeheer- of registratorenafdeling van een museum.
Belangrijkste taken van een bruikleenregistrator:
- Bruikleenovereenkomsten opstellen en beheren
– Juridische en administratieve documenten die de voorwaarden van het bruikleen vastleggen (duur, verzekering, verantwoordelijkheden, enz.). - Transport en verzekering regelen
– Zorgen dat objecten veilig worden vervoerd en goed verzekerd zijn tijdens transport en verblijf. - Objectregistratie en -documentatie bijhouden
– Alle gegevens over de staat, herkomst, conditierapporten en verblijfplaats van het object nauwkeurig vastleggen. - Afstemming met andere afdelingen
– Zoals conservatoren, restauratoren, tentoonstellingscoördinatoren en externe instellingen. - Toezien op de naleving van richtlijnen
– Bijvoorbeeld de bruikleenvoorwaarden, internationale richtlijnen (zoals Spectrum) of richtlijnen van ICOM.
Context in het museale werkveld:
In tentoonstellingsprojecten zijn bruikleenregistratoren onmisbaar. Ze zorgen dat waardevolle objecten uit andere musea of collecties op een verantwoorde manier kunnen worden getoond en dat eigen objecten op veilige en verantwoorde wijze elders worden tentoongesteld.
Functieprofiel van de registrar
“Het realiseren van een efficiënte en doelmatige objectlogistiek, zodanig dat wordt voldaan aan de fysieke, administratieve, verzekeringstechnische, budgettaire en planning overeenkomstige normen en eisen.”
Uit het ‘Functieprofiel Registrar B’ (2008) door de Vereniging van Rijksgesubsidieerde Musea
In opdracht van het bestuur van de NRG heeft in 2008 een groep registrars en collectiebeheerders, samen met de directeur van de VRM en een vertegenwoordiger van AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland) gewerkt aan een goed onderbouwd functieprofiel van de registrar. Na veel wikken en wegen, controlesessies, collegaberaad en ten slotte het ijken door de vakbonden, hebben wij naar onze mening een fraai resultaat geboekt.
Het functieprofiel hoort thuis in het handboek referentiefuncties dat ontwikkeld is door AWVN in opdracht van de Vereniging van Rijksgesubsidieerde Musea. De functiebeschrijving van registrar met het bijbehorende hulpmiddel is een richtlijn op basis waarvan de museumeigen functies ingedeeld kunnen worden. De waardering van deze functie is tot stand gekomen volgens de ORBA methodiek, een objectieve methode die het mogelijk maakt functies binnen en buiten de museumwereld met elkaar ter vergelijken en in te delen. De vakbonden zijn betrokken bij de waardering van de referentiefuncties (zo ook bij de functie van registrar).
Voor verdere vragen kan uiteraard ook altijd navraag worden bij de afdeling P&O van de instelling waarvoor men werkzaam is.